Cum dezvoltăm mentalitatea de creștere

ianuarie 24, 2021 andreeamatauan 4 min timp citire Fără comentarii

Cum dezvoltăm mentalitatea de creștere

ianuarie 24, 2021 Andreea Stroe Mățăuan 4 min timp citire Fără comentarii

Cuvintele au putere, ele ne pot mângâia sau ne pot lovi, ne pot propulsa ori ne pot opri. Consider că sinonimul verbului “a spune” – “a rosti” – este foarte valoros. Ne arată că ceea ce spunem este creator de rost, de sens.

În legătură cu importanța felului cum formulăm un mesaj, în acest articol mă voi referi la rezultatele muncii de cercetare a lui Carol Dweck, profesoară de psihologie la Stanford, autor al cărții: Mindset (Mentalitatea învingătorului -așa cum a fost tradusă la noi). Cred că această carte este o lectură de căpătâi pentru orice părinte, persoană din domeniul educației și pentru oricine dorește să avanseze pe drumul propriei dezvoltări.

Carol Dweck vorbește despre două mentalități:

Mentalitatea fixă – persoana are o părere rigidă despre sine, evită să învețe ceva nou, să încerce lucruri noi, renunța rapid în fața unui eșec, se refugiază în zona competențelor deja dobândite, refuză feedback-ul constructiv, este demotivată de succesul altora.

Mentalitatea de creștere – persoana cu “growth mindset” este o persoană care își menține vie curiozitatea, după un eșec încearcă să schimbe ceva, să îmbunătățească, și apoi încearcă din nou, primește, și chiar cere, feedback, vede efortul ca pe o parte din viață, se simte inspirată de succesul altora.

Acum probabil încercați să vă dați seama unde v-ați încadra. Așa cum se întâmplă cu multe concepte psihologice, lucrurile nu sunt albe sau negre, probabil că uneori ați dat dovadă de mentalitatea de creștere și ați zburdat prin provocări, cu tot efortul pe care acest avânt îl implică, iar alte ori v-ați închis ferm în cochilia voastră. Important este, cred eu, că putem alege să ne dezvoltăm conștient mentalitatea de creștere.

Cum încurajăm mentalitatea de creștere la copii?

Ceea ce recomandă Carol Dweck este să evităm să folosim chiar și etichete pozitive, pe care suntem tentați să le punem atunci când un copil are un succes. Ce înseamnă etichetă pozitivă?

“Ai făcut puzzle-ul, ce deștept ești!”

“Ai câștigat la șah, ce inteligentă ești!”

Copilul atinge un rezultat dorit și adultul vine imediat cu o etichetă globală, definește copilul în funcție de comportamentul din acel moment. Și ce este în neregulă? ne putem întreba. Ei bine, orice etichetă are și un corespondent opus. Opusul lui inteligent care ar fi? În momentul în care copilul nu are succes, chiar dacă noi nu îi spunem cuvântul opus, de descurajare, copilul și-l poate spune singur, în mintea sa. În consecință, copilul ar putea căuta doar acele situații în care eticheta pozitivă ar fi cuvenită, și astfel nu s-ar mai provoca. Aptitudinile sale s-ar putea plafona prin lipsa disponibilității de a încerca.

În acest caz, ce ne recomandă autoarea să punem în loc? Ea spune că este important să punem accentul pe procesul prin care s-a ajuns la rezultat. Câteva aspecte ce țin de proces ar fi: atenția concentrată, strategiile de rezolvare de probleme, perseverența, efortul depus. Când copiii sunt mici, observăm procesul și îl denumim noi, iar pe măsură ce cresc le punem întrebări să îi ajutăm pe ei să identifice procesul: “Cum ai reușit?”, “Ce te-a ajutat să ai această reușită?”

Haideți să reluăm exemplele de mai sus, de data aceasta cu laude centrate pe proces, ce încurajează mentalitatea de creștere.

“Ai făcut puzzle-ul, am văzut cum ți-ai păstrat calmul, ai continuat să încerci și în cele din urmă ai reușit!”

“Ai câștigat la șah, am văzut că, deși ai făcut o greșeală chiar de la început, ai rămas concentrată, te-ai gândit la strategii și ai reușit să învingi.”

Vedem că afirmațiile pe care le avem de făcut pentru a încuraja mentalitatea de creștere sunt mult mai lungi și probabil că nu ne vin natural. Putem să ne amintim să le folosim cel puțin din când în când.

Uneori putem pur și simplu să spunem: “Ai câștigat, mă bucur pentru tine.” Aici este o situație în care nici nu punem etichete, nici nu încurajăm mentalitatea de creștere, ci împărtășim ce simțim. Este foarte important ca ceea ce comunicăm să fie autentic și să adaptăm ce aflăm la propriul nostru stil și la relația unică pe care o avem cu copilul nostru.

Puterea lui “încă”

În cazul în care copilului nu i-a ieșit ceva, nu a reușit să aibă succes, cuvântul magic despre care Dweck vorbește este “încă”. Iată cum îl putem folosi:

“Nu ai reușit să rezolvi acest puzzle încă.”

“Încă nu reușești să câștigi în fața acestui adversar.”

Copiii sunt într-o continuă dezvoltare și schimbare, ne obișnuim cu ei cumva și apoi ne surprind. Dacă ne cultivăm o mentalitate de creștere, cred că putem ține pasul cu nevoia lor de a explora, de a se descoperi, de a-și cunoaște potențialul actual. Ca părinți, când învățăm modalități noi de a ne însoți și ghida copiii, recomand să nu ne centrăm pe greșelile trecutului, punându-ne etichete negative și descurajându-ne singuri (mentalitate fixă), ci să acceptăm provocarea de a schimba ceva, să ne asumăm efortul necesar (mentalitate de creștere) și să observăm ce și cum se potrivește copilului nostru.

Aici puteți viziona un TED talk al lui Carol Dweck.

Photo by Myles Tan on Unsplash

Photo by Karl Fredrickson on Unsplash

Andreea Stroe Mățăuan

All posts

Fără comentarii

Lasă un răspuns

Subscribe & Follow

×